Recensies Pieter Derks Zo goed als Nieuw

Trouw: Derks waarschuwt op vrolijke wijze dat we aan de rand van de afgrond staan ★★★★

In 'Zo goed als nieuw' krijgen alle grote gebeurtenissen van de afgelopen tijd een plek, maar ook de snoepautomaataffaire van de marechaussee komt langs. In plaats van de automaat te repareren, werden camera's opgehangen om te kijken wie het snoep stal. Zo diep zijn we gezonken, lijkt hij te willen zeggen. Alles komt voor hem samen in deze affaire: het wantrouwen, het cameratoezicht, de graaicultuur. Derks bespreekt het allemaal met flair en bezieling en waarschuwt op vrolijke wijze dat we aan de rand van de afgrond staan.

Lees verder op Trouw.nl

Volkskrant: De ryanairisering van Pieter Derks ★★★★

Het is eigenlijk maar goed ook dat Pieter Derks zich heeft neergelegd bij zijn imago van vriendelijke, brave cabaretier. Want laten we eerlijk zijn: als hij ineens zijn bril af zou zetten, zijn haar lang zou laten groeien en snoeiharde seksgrappen zou gaan maken zou dat ook totaal niet werken. De 30-jarige Derks blijft dicht bij zichzelf en lijkt met zijn snelle studiebolcabaret zijn eigen hoekje binnen de kleinkunst gevonden te hebben.

Lees verder op Volkskrant.nl

NRC: Scherpe Pieter Derks vindt overal de gekte ★★★★

Zijn scherpste stukken gaan over god en religie. Spannend, want discutabel, wordt het als de tocht van IS door de woestijn op weg naar het beloofde land hem doet denken aan een ander boek, de Bijbel. Waarbij hij fantaseert dat de plagen van deze tijd – ebola, banken, klimaat – ooit terecht komen in een vergelijkbaar IS-boek. Met ons, kapitalisten, als voetnoot.

Wat weten en zien mensen eigenlijk van hun eigen tijd, vraagt hij zich af aan het begin. „Je let altijd op de verkeerde dingen.” Zien we wel wat we denken te zien? Die vraag stelt hij over zichzelf („Ik ben een grapjas, maar ik denk dat ik het meen”) én over de terrorist. Derks laat ons nog een keer kijken. Dat is uitzonderlijk en bewonderenswaardig cabaret.

Lees de volledige recensie op nrc.nl

Telegraaf: Pieter Derks vat de tijdgeest ★★★★

Het lukt Derks zelfs nog om het hyperactuele Charlie Hebdo even aan te stippen, maar nog veel knapper is het dat hij de tijdgeest weet te vatten in Z.G.A.N. Hij voelt vlekkeloos aan wat er in de maatschappij leeft en vertaalt dat naar eigenzinnige observaties en mooie grappen.

Lees verder op Blendle

Theaterkrant.nl: Vriendelijk en toch vlijmscherp ★★★★

‘Abu Bakr al-Baghdadi!’ zegt Pieter Derks. Hij doet alsof hij zich over de wieg van zijn dochtertje buigt en de naam van de leider van Islamitische Staat (IS) een troetelnaampje is. Zo brengt hij twee uitersten, een pasgeboren meisje en een jihadleider, schrijnend dicht bij elkaar. In Zo goed als nieuw is de cabaretier actueel, scherp, verrassend en op een vriendelijke manier venijnig. Het nieuws over de aanslag in Frankrijk is zó indringend dat geen cabaretier eraan ontkomt daar iets over te zeggen. Pieter Derks heeft al een aardige tournee achter de rug met zijn zesde programma, dat dit weekend in De Kleine Komedie in première ging. Maar als je bekend staat om actualiteitencabaret en je voorstelling Zo goed als nieuw heet, vraagt dit nieuws erom in te spelen op het nu. Hij doet dit terloops; door een paar kwinkslagen over Charlie Hebdo geeft hij de indruk dat hij zijn voorstelling nog maar kort tevoren heeft samengesteld.

Lees verder op Theaterkrant.nl

CultuurBewust.nl: Pieter Derks is een wandelende nieuwsbron met zelfspot ★★★★★

Gewapend met een krant in zijn hand verschijnt Derks op het podium en is de show begonnen. Geen rustig: welkom dames en heren, nee gewoon to the point. Dit begin van Zo Goed Als Nieuw is typerend voor de hele show. Op hoog tempo vliegen de actualiteiten je om de oren en Derks gaat niets uit de weg. Direct, actueel, herkenbaar en muzikaal: dat is Pieter Derks. Een humoristische, confronterende kijk op het heden en de toekomst.

Lees verder op CultuurBewust.nl

8Weekly: Pieter Derks is de grootmeester van relativering ★★★★

Met Pieter Derks (1984) is het Nederlandse cabaret een talentvolle verteller rijker. Het is fascinerend om te zien hoe hij snelheid koppelt aan inhoud, zonder dat het al te moralistisch wordt. Dat kan ook niet, aangezien de wereld te ingewikkeld en te verwarrend is om er verhelderende uitspraken over te doen. Althans, zo laat Derks de zaal geloven. Zo Goed Als Nieuw is daardoor een prettige, lichtvoetige voorstelling die blijk geeft van intellect en droogheid.

Lees verder op 8weekly.nl

AD: Snelle Pieter Derks is als een robot ★★★

Pieter Derks is als een geniale robot, die kant-en-klare analyses uitspuwt met precies de juiste hoeveelheid grappen. Maar wat zou er gebeuren als je Derks een enorme klap voor zijn kop geeft? Zou hij dan tekenen van pijn vertonen? Zou hij boos worden? Of zou hij die klap direct verwerken in een welluidende conference over zinloos geweld? Zelfs de anekdotes over zijn dochter zijn gladjes. Pas tijdens een conference over de belabberde service van Ryanair toont Derks uiteindelijk wat menselijke emotie. Een hele geruststelling.

Geschreven door Mike Peek voor het Algemeen Dagblad.

Parool: Pieter Derks, een geniale robot die kant-en- klare analyses uitspuwt ★★★

Door vanuit het verleden én de toekomst naar 2015 te kijken, wijst Derks op de absurditeit van het heden. Mensen hadden zich in de jaren zeventig waarschijnlijk wel iets voor kunnen stellen bij een smartphone, maar zouden ze het gebruik ervan ook begrijpen? Dat we bij regen niet meer omhoog staren, maar naar de buienradar op ons schermpje?

Lees verder op Parool.nl

Theaterjournaal

Deze voorstelling is meer dan alleen cabaret. Het is een stuk dat aanzet tot nadenken en je vraagtekens laat stellen bij wat altijd zo vanzelfsprekend leek. Dit gaat op sommige momenten in de voorstelling ten koste van de humor, maar dit maakt het geen minder goed stuk. Pieter Derks combineert zijn intelligentie met zijn humor. Dit levert het soort cabaret op waar we in Nederland weinig van zien.

Lees verder op Theaterjournaal.nl

RTL Boulevard: Pieter Derks nerveus voor nieuwe theatershow

Pieter Derks speelt zijn première van Zo Goed Als Nieuw in De Kleine Komedie in Amsterdam. En hoewel het al zijn zesde voorstelling is, de caberetier nog nooit zo nerveus geweest.