Recensie 'De Liefde Voorbij'

6 februari 2020

Pijnlijke terugblik op een huwelijk

★★★★  Leeuwarder Courant - HANS BRANS

Debby Petter was jaren geleden presentatrice op tv en later schrijfster van een boek over haar moeder, dat ze samen met Thomas Verbogt bewerkte tot een solo-voorstelling. Voor de theatersolo De liefde voorbij werkt ze opnieuw samen met Verbogt. Dat resulteerde in een prachtig, indringend verhaal over een vrouw die na de plotseling dood van haar man een geheim ontdekt dat haar aan het twijfelen brengt over de betekenis van haar huwelijk. Vlak voor een fataal ongeluk had ze ruzie met hem gekregen over een mysterieuze ansichtkaart aan hem die was ondertekend met ‘R’. Zonder antwoord te geven op haar vragen was hij kwaad de deur uitgelopen. Wie was ‘R’? De obsessie met die vraag staat een rouwverwerking in de weg.

Petter is een ingetogen, innemende actrice. Dat past bij de rol die ze zelf heeft geschreven. In het verhaal dat haar personage vertelt over de schaduwkanten van dertig jaar huwelijk, komt een kritisch, maar genuanceerd en rijk beeld naar voren van haar man èn van hun huwelijk. Ironisch genoeg blijft ze daarbij zelf als karakter relatief onzichtbaar.

Dat heeft ook te maken met de stijl van deze solo, waarin de vrouw zich tot de kijker richt zonder daar contact mee te maken. Nergens stapt ze uit haar rol. Theatrale trucs om haar verhaal een andere dimensie mee te geven blijven achterwege. Vooral in het begin klinkt haar monoloog af en toe meer als boekentaal, dan als gesproken taal. Toch lukt het Petter om de toeschouwer van begin tot eind te boeien. De mise-en-scène met twee stoeltjes, een tafeltje en een laptop is minimaal, maar haar tekstbehandeling is loepzuiver en wat ze vertelt gáát ergens over. Haar relaas over de zoektocht naar het geheim van haar man mondt uit in een pijnlijke terugblik op een huwelijk dat met wederzijdse ontrouw en teleurstellingen te paard ging, maar waarin iets van liefde toch stand hield. Pas nadat ze het geheim van haar man ontdekt heeft komt ze tot het inzicht dat ieder mens daar een zeker recht op heeft. Petter weet te overtuigen en te ontroeren met pijnlijke eerlijkheid.