Parool: Bonte Avond is een cabaretprogramma waarin alles kan

Door Mike Peek van Het Parool.

Na twee verhalende voorstellingen is Bonte Avond van Kasper van Kooten een oldschool cabaretprogramma vol sketches, liedjes, conferences en de Dolly Dots.

Zelden waren recensenten zo verdeeld als over Karakters, de vorige voorstelling van Kasper van Kooten. De Volkskrant gaf vijf sterren, NRC slechts één, de meeste andere dagbladen drie. "Dat was heel bijzonder. Er brak wel even iets los op internet. In de maand, anderhalve maand daarna merkte ik ook dat er een bepaalde spanning in de zaal hing. Mensen waren extra benieuwd geworden. Wat zou het zijn?

Zelf denkt hij dat drie sterren het dichtst bij de waarheid kwam. "Met Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel had ik een nieuw genre voor mezelf bedacht. Literair cabaret; roman plus voorstelling - met een persoonlijke noot en herkenbare muziek uit de jaren twintig. Zowel in het boek als op het toneel viel alles samen. Ik zeg absoluut niet dat Karakters mislukt is, maar ik denk dat men minder goed kon duiden wat ik met die voorstelling wilde. Ik was lang met het boek bezig geweest. Tijdens de eerste try-outs las ik alleen maar voor, omdat ik nog geen kans had gehad er theater van te maken. Misschien heeft dat doorgewerkt.''

Was dat ook de reden om het dit keer anders aan te pakken? "Ik beschik sowieso niet over de capaciteiten om in vier jaar tijd drie boeken te schrijven, maar ik had echt wel zin om een hardcore, oldschool cabaretprogramma te maken, ja. Liedje, sketchje, conference. De afgelopen jaren speelde ik steeds iemand anders. Dat ik mezelf nu weer Kasper kan noemen op het toneel voelt als een bevrijding."

Bonte avond dekt de lading perfect. Alles kan. Alles mag. "Het verbaasde me eigenlijk dat de titel niet eerder is gebruikt voor cabaret. Ik ga ermee terug naar waar het voor mij waarschijnlijk begon. Op een bonte avond van mezelf. Met vijf vriendjes deed ik de Dolly Dots na. Ik voelde de behoefte om op te treden. Maar waarom? En waarom hebben die anderen nooit meer op een podium gestaan en ik nog steeds? Dat is de diepere vraag die ik probeer te beantwoorden." Van Kooten denkt dat een bonte avond kinderen helpt hun identiteit te ontwikkelen. "Ik heb op Facebook wat onderzoek gedaan, want ik wist niet eens of het fenomeen nog bestond. Maar het gebeurt gelukkig nog steeds. Kinderen doen goocheltrucs, juichen als Ronaldo of playbacken Justin Bieber. Ik sprak een lerares en zij zei: het allermooiste van de bonte avond is dat de normale verhoudingen wegvallen. Leerlingen die altijd stil zitten of gepest worden, komen helemaal tot bloei. Dat vind ik fascinerend. Het laat zien dat je een sociaal isolement kunt doorbreken door jezelf te uiten."

De cabaretier refereert tijdens de voorstelling vaak aan het belang van fantasie. Dat tegenwoordig overal foto's van zijn, vindt hij jammer. "Van mijn bonte avond is bijvoorbeeld geen enkele foto. Ik vind het heerlijk om een herinnering zelf in te vullen. Digitale foto's zijn toch een vorm van instantbevrediging. Ik mis het wachten een beetje. Ook bij mezelf hoor. Toen mijn vrouw hoogzwanger was, speelde ik niet. Ik vond het heel gaaf om in die periode thuis te zijn. Wachten. Letterlijk wáchten tot ons kind zou komen. Inmiddels treed ik weer op en denk ik soms: potverdomme, ik zou er nu ook wel vaker willen zijn. Het liefst zou ik elke dag een uur naar mijn dochter kijken, maar daar ben ik te jachtig voor." Bonte avond bevat dus een gezonde portie nostalgie, verlangen naar een tijd waarin het levenstempo iets lager lag. "Ik probeer me wel tegen die haast te verzetten, want ik heb gezien wat ervan komt. Mijn vader is geen uitgesproken zenuwpees, maar wel een druktemaker. Dat heb ik niet van een vreemde. En hij heeft vorig jaar een enorme tik gehad door een hartinfarct. Dat zou mijn voorland kunnen zijn. Dus als ik weer eens aan het stressen ben om een voorstelling, zeg ik tegen mezelf: Kas, rustig aan. Het komt wel goed. Wacht maar af."

www.parool.nl / www.kaspervankooten.nl / speellijst

Meer nieuws