Ontmoet Casper Faassen in Haarlem

In De Hallen Haarlem is tot en met 7 september de expositie “Lucht! in de Nederlandse schilderkunst sinds 1850” te zien. Zo’n 150 schilderijen, sculpturen, foto’s en films laten zien hoe inspirerend de lucht was en is als onderwerp voor kunstenaars. Het werk ‘Gezicht op Haarlem’ van Casper Faassen hangt ook in dat overzicht.

Ter gelegenheid van deze expositie zal Casper Faassen op zaterdag 30 augustus bij Kunst Centrum Haarlem vertellen over zijn serie stadsgezichten en de totstandkoming van dit werk over Haarlem in het bijzonder. Het werk is gemaakt in een oplage van 7 en nummer 2 van die serie hangt ook bij het Kunstcentrum aan de Gedempte Oude Gracht 117. Vanaf 10:30 bent u welkom voor koffie en appeltaart.

Over Casper Faassen
Casper Faassen, geboren in 1975 in Leidschendam, groeide op in Leiden. Hier ontwikkelde hij zijn liefde en passie voor tekenen, schilderen en kunst. Uiteraard geïnspireerd door voorgangers als Dou, Rembrandt en Steen. Niet wetend hoe hij zijn kunst, talent en passie moest exploiteren, ging Faassen voor een business studie en niet een kunststudie. Na zijn studie in San Diego keerde hij terug naar Amsterdam waar hij zijn studie afrondde en zijn schilderkunsten verbeterde. In 2007 sleepten Faassen de award ‘Talent van het Jaar’ binnen tijdens de verkiezing ‘Kunstenaar van het Jaar’.

Over Gezicht op Haarlem
Een imponerend gezicht op Haarlem: bewust gemaakt in de traditie van oude meesters als Ruisdael en van Goyen, die Casper Faassen zeer bewondert, maar dan in een geheel nieuwe vorm. De bijzondere materiaalkeuze geeft het werk een diepte en een lichtwerking waarvan de hier afgedrukte reproductie niet meer dan een indruk geeft. De foto-opname die de basis vormde voor dit werk maakte Faassen boven het Spaarne ter hoogte van de voormalige Drostefabriek. De twee Bavo’s van Haarlem – links de oude, rechts de nieuwe – torenen imponerend boven het nog niet door hoge nieuwbouw overwoekerde, historische stadssilhouet uit.

Eerder maakte Faassen vergelijkbare 'portretten' van Amsterdam, Dordrecht en Leiden. Faassen: 'Ik gebruik de fotografie als laag binnen het werk dat ik maak. De foto wordt afgedrukt op glas. Daarna schilder ik op de achterzijde van het glas bepaalde partijen dicht. Op de plaatsen waar het werk transparant blijft, gaat de achtergrond van bladmetaal, zuren en verf een rol spelen. Hiermee krijgt het werk z’n diepte en reageert het op het omgevingslicht'.

Conservator Antoon Erftemeijer over "Gezicht op Haarlem"
Een imponerend gezicht op Haarlem: bewust gemaakt in de traditie van oude meesters als Ruisdael en Jan van Goyen, die Casper Faassen zeer bewondert, maar dan in een geheel nieuwe vorm. De bijzondere materiaalkeuze geeft het werk een diepte en een lichtwerking waarvan de hier afgedrukte reproductie niet meer dan een indruk geeft. De fotoopname die de basis vormde voor dit werk, maakte Faassen boven het Spaarne ter hoogte van de voormalige Drostefabriek. De twee Bavo’s van Haarlem – links de oude, rechts de nieuwe - torenen imponerend boven het nog niet door hoge nieuwbouw overwoekerde, historische stadssilhouet uit. Eerder maakte Faassen vergelijkbare ‘portretten’ van Amsterdam, Dordrecht en Leiden. Faassen: ‘Ik gebruik de fotografie als laag binnen het werk dat ik maak. De foto wordt afgedrukt op glas. Daarna schilder ik op de achterzijde van het glas bepaalde partijen dicht. Op de plaatsen waar het werk transparent blijft, gaat de achtergrond van bladmetaal, zuren en verf een rol spelen. Hiermee krijgt het werk z’n diepte en reageert het op het omgevingslicht.’

www.kunstcentrum-haarlem.nl

Gezicht op Haarlem van Casper Faassen. www.casperfaassen.com


Meer nieuws