Het Parool spreekt Veldhuis & Kemper

Cabaretduo vindt zichzelf opnieuw uit

"Ik wilde niet weer Richards vrouw spelen"

Veldhuis & Kemper zijn er een jaar tussenuit geweest en keren terug met Geloof ons nou maar, een voorstelling die radicaal anders is dan hun eerdere werk. 'De vraag is niet hoe eerlijk je durft te zijn, maar hoeveel waarheid de ander aankan.'

HET PAROOL 22 JANUARI 2018 | MIKE PEEK

Het was best even slikken voor Richard Kemper. Toen Remco Veldhuis aankondigde dat hij een tussenjaar wilde, voelde dat als een afwijzing. Kemper: "Ik maak het in de voorstelling wat groter en dramatischer dan het was, maar ik vond het niet leuk. Voor mij hoefde het niet. Maar achteraf ben ik er blij mee, want ik heb gave dingen gedaan. Ik heb een film geschreven en speelde in het toneelstuk Hart tegen hart. Ik heb toen vaak gedacht: ik mag hier zijn, ik mag hier staan. In een ander gezelschap kan ik óók iets toevoegen. Als je zo lang met zijn tweeën op het podium staat, denk je soms dat je een bepaalde kleur hebt omdat de ander exact de tegenovergestelde kleur heeft."

Foto Bob Bronshoff

Veldhuis: "We hebben gemerkt dat we zonder elkaar kunnen. Dat is hartstikke fijn en maakt het veel leuker om nu weer samen te werken. Die pauze was gewoon nodig. Ons achtste programma leek een beetje op ons zevende programma en hoezeer we ook ons best hebben gedaan om het te voorkomen, dat zevende programma leek misschien ook wel een beetje op het zesde."

Kemper: "Het uitgangspunt was nu dus dat we nieuwe kanten van onszelf wilden laten zien. Dat is nodig voor het voortbestaan van het duo. We hadden echt nog wel een tijdje op de oude voet verder gekund en dan had een groot deel van ons publiek dat waarschijnlijk leuk gevonden, maar de vraag is of wij dat zélf leuk hadden gevonden."

Kemper: 'Ik heb mijn hartaanval stilgehouden. Ik vind het ongemakkelijk erover te praten'

Veldhuis: "Richard had een scène geschreven over het inruimen van een vaatwasmachine. Daar stond bij dat ik zou zeggen: 'Lieverd, wat ben je aan het doen?' Toen heb ik direct gezegd: nee, ik ga dus niet meer jouw vrouw spelen. Dat hebben we te vaak gedaan. Daar reageerde hij eerst wat lacherig op, maar ik meende het."

Kemper: "Dat alleen al heeft de boel opgeschud. In heel veel van onze scènes was ik de nukkige, chagrijnige man die niet kreeg wat hij dacht te verdienen. Maar omdat ik dat specifieke tegenspel niet meer van Remco krijg, moet ik ook een ander gezicht laten zien."

Hartaanval

Veldhuis: "Alle relatiescènes, alle man-vrouwdingen, al het Sex and the City-achtige, alle Gooische vrouwen-humor, dat is er allemaal uit. Állemaal. En dat was echt heel veel. Spannend, want het is erg fijn om iets waar je goed in bent te cultiveren. Maar voor je het weet word je ingehaald door je eigen specialiteit. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost om iets nieuws op te bouwen."

De eerste paar minuten van Geloof ons nou maar lijken niettemin gesneden koek. Tot Veldhuis opeens aan Kemper vraagt: "Jij hebt toch een hartaanval gehad?"

Veldhuis: "Bam. En dan valt ie even dood neer. De voorstelling, bedoel ik."

Kemper: "Het was een schampschot overigens. Ik heb het ook bewust stilgehouden, de coming-out zit in dit programma. Dat is geen valse bescheidenheid, ik vind het ongemakkelijk om erover te praten. Het is aandacht waar ik niet op zit te wachten. Maar omdat we dichter bij onszelf wilden blijven, kon ik niet anders. Bovendien levert het spanning op, want Remco is destijds niet bij mij in het ziekenhuis geweest."

Twee rode draden

Veldhuis: "Dat we een jaar niet met elkaar hebben gewerkt, zorgt er ook voor dat de voorstelling een wezenlijk andere opbouw heeft dan voorheen. We hadden altijd een rode draad die we van twee kanten belichtten, nu staat die van Richard volledig los van de mijne. We spelen geen rol in elkaars verhalen. Het enige wat we delen is dat we vrienden zijn en dat ik er inderdaad niet was in dat ziekenhuis."

Kemper: "We praten natuurlijk wel met elkaar over onze vriendschap. Ik vertel Remco over de Servische kunstenares Marina Abramovic en haar tentoonstelling The artist is present, waarin bezoekers tegenover haar mochten gaan zitten om elkaar in stilte aan te kijken. Op de eerste dag kwam haar voormalige partner Ulay langs. Dat werd een heel emotioneel moment. Voor mij gaat dat echt over contact. Hoe zie je de ander? Ik probeer Remco in de voorstelling te verleiden om ook zo tegenover elkaar te gaan zitten. Om te kijken wat het oplevert."

Tegen het einde van de avond ligt alle waarheid op tafel. Of in elk geval 'zoveel waarheid als we kunnen verdragen'.

Kemper: "De vraag is niet hoe eerlijk je durft te zijn, maar hoeveel waarheid de ander aankan. Daar zit meer empathie in, meer liefde. We spreken niet uit of wij over tien jaar nog een cabaretduo zijn. Er zijn avonden dat je denkt: natuurlijk. Er zijn ook avonden dat je denkt: absoluut niet. Dat leer je als je iets ouder wordt: je hoeft niet altijd alles direct te zeggen."

REMCO VELDHUIS (1973) EN RICHARD KEMPER (1970)

1997 Een gezamenlijke vriend brengt de twee reclamemakers bij elkaar.
1999 Tweede plaats op Cameretten, achter Marc-Marie Huijbregts.
2002 Debuutprogramma Half zo echt.
2003 Hit Ik wou dat ik jou was.
2016/2017 Eerste echte pauze in de samenwerking. Veldhuis maakt het soloprogramma Lang verhaal kort, waarin hij de Bijbel in honderd minuten samenvat. Ook speelt hij de verteller in The Passion.
Kemper speelt in het toneelstuk Hart tegen hart en schrijft de film Huisvrouwen bestaan niet.