Debby Petter over Bed & Breakfast in het AD

'Ik vertel graag over vrouwen met een kras'

Alles wat Debby Petter maakt, moet er écht toe doen. Altijd. Ook in haar derde solotheatervoor-stelling Bed & Breakfast gaat ze diep, met een rauw verhaal over een jonge vrouw die haar baby moet afstaan. 'Ik kan niet anders.'

Door Arno Gelder

Met haar eerste solotheatervoorstelling Ik ben er nog maakte Debby Petter in 2011 diepe indruk. Ze vertelde over het bewogen oorlogsverleden van haar joodse moeder Hélène Egger, die als enige van haar gezin de bezetting overleefde. Tot dan toe was Debby Petter (59) vooral bekend als presentatrice van het tvprogramma Spoorloos en als nieuwslezeres van het NOS journaal (1996- 2002). Die prachtfunctie verruilde ze voor het docentschap Nederlands aan allochtone vrouwen - het zegt alles over haar eigenzinnigheid. O ja, en ze is echtgenote van cabaretier Youp van 't Hek in wiens kleinkunstensemble Nar zij als 18-jarige debuteerde. Ze heeft drie kinderen en één kleinkind.

Met haar derde soloprogramma Bed & Breakfast heeft Debby Petter wederom niet voor een makkelijk thema gekozen. Ze kan niet anders, benadrukt ze. ,,Ik moet iets maken dat er toe doet. Bij mij kom je dan uit bij vrouwen met een kras op hun ziel. Klaarblijkelijk ben ik gefascineerd door hun kwetsbaarheid en moed. Maar - het onderwerp mag dan zwaar ogen, ik poog mijn voorstellingen licht te houden." In Bed & Breakfast vertelt ze het verhaal van een vrouw, destijds 18 jaar, die gedwongen werd haar pasgeboren baby af te staan. ,,Zwanger geraakt van een vriendje op de middelbare school. Op thuis, een goed katholiek milieu, hoefde ze niet te rekenen. 'Hier komt niets van in!', zei haar vader. 'Jij vertrekt ergens naartoe waar niemand je ziet, baart het kind en staat het af.' ,,Uiteraard was abortus onbespreekbaar - het kind werd zo abrupt bij haar weggehaald dat ze niet eens wist of het een jongetje of een meisje was. Ik heb deze vrouw gesproken. Haar relaas is de basis voor deze productie."

Aangrijpend

Samen met schrijver Thomas Verbogt, met wie ze voor haar eerdere voorstellingen intensief samenwerkte, en onder regie van acteur Koen Wouterse (verbonden aan improvisatietheater Nachtgasten en zoon van acteur Jack Wouterse), ontstond een aangrijpende monoloog. Een verhaal over een verstoorde jeugd, maar ook over hoe een mens opkrabbelt en zijn bestaan weer zin probeert te geven. ,,Ik zit heel dicht bij de mensen, kijk hen letterlijk aan. Het maakt het stuk onontkoombaar voor het publiek, schept een intieme sfeer. Daarin gedijt deze vertelling het best." Ze krijgt na haar optredens steevast reacties van vrouwen die hetzelfde hebben doorgemaakt. ,,Wat je van hen hoort is de schande die door de omgeving werd ervaren. Het diende verborgen te blijven. 'Je moest je eigen leven spelen', zei een van hen. Er mocht met geen woord over worden gesproken. Nooit."

Het verhaal over haar moeder, peinst Debby Petter, bracht haar na een carrière bij de tv uiteindelijk in het theater. ,,Ik moest dat vertellen. Die drang was er. Altijd." Toch ervoer ze in haar jeugd geen roeping richting acteren of, haar genre, de vertelkunst. ,,Ik zat op school in Hilversum, zo'n grote kakfabriek. Ik was een meisje uit Weesp, een kleine stad. Binnen een mum van tijd paste ik me aan, geen kind wil alleen zijn tenslotte. Collegeshawls, truitjes van Miss Etam, zo'n echte Gooische rrrrr... Maar - ik bleef er ook altijd naar kijken. In je hoofd zet je dan een stapje buiten die kring. Dat observeren heb ik altijd gehouden. Ik hoor op straat, in de Albert Heijn, in het park de mooiste verhalen." Ze ontmoette in die jaren Youp van 't Hek. Op haar examenfeest. ,,Nee, hij zat niet bij mij op school. Youp heeft geloof ik op zes scholen gezeten." Het was een partijtje aan het water, er werd gezwommen, en de volgende dag belde hij op. Of ze zijn handdoek had gevonden? Debby Petter: ,,Nou, je hebt vast nog wel een handdoek, zei ik. Maar nee, hij moest die handdoek terug. ,,Bovendien had hij mij een keer horen zingen op een schoolavond. Ik maakte klaarblijkelijk indruk op hem als zangeres en hij vroeg me voor zijn kleinkunstensemble. Onzin natuurlijk, die geweldige stem. Hij dacht gewoon: kip, ik heb je..."

Onzeker

Of Youp zijn vrouw assisteert bij haar theaterwerk? ,,In het begin moest hij me vooral geruststellen,'' zegt ze. ,,Ik ben ontzettend onzeker - nog steeds. Ik vind het makkelijker om voor een tv-camera te zitten dan in het theater in een grote zwarte zaal te staren. Soms denk ik: het is ver-schrik-ke-lijk wat ik hier zit te doen. Dan krijg ik van mijn regisseur Koen Wouterse een enorm compliment. 'Zo moet het juist.'

,,Tegenwoordig komt Youp alleen nog een keer kijken bij een repetitie, meer niet. Hij houdt altijd afstand en dat is goed. Ik lees wel altijd de teksten die Thomas Verbogt en ik schrijven aan hem voor, zoals ook nu weer bij Bed & Breakfast. Als Youp zich niet verveelt - hij kan zich heel snel vervelen - weet ik dat het goed is."

Speellijst Bed & Breakfast

Meer nieuws